woensdag 4 februari 2009

Solo check gehaald

De afgelopen weken was het hard werken. Maar na 14 uur met instructeur gevlogen te hebben, mocht ik dan gisteren eindelijk op voor mn solocheck D11(examen). Als ik dit examenvluchtje zou halen dan zou ik de dag erna m'n eerste solovlucht mogen maken, dwz zonder instructeur. Ik moest om kwart over 7 s'ochtends m'n examen vliegen, dat betekent dat ik er weer om kwart voor 5 uit moest. Nog steeds donker, dus weer met zaklamp op zoek naar m'n vliegtuig die ergens tussen 30 anderen staat. Dan kijken of alle lichten van het vliegtuig het doen, systemen en roeren checken, fuel drainen etc. Toen ik daarmee klaar was, was het tijd om binnen het weer te checken. Vervelend, 10 knopen crosswind ( wind haaks op de baan ), dat is precies op de limieten dus er wordt gewoon gevlogen, maar het gaat zeker lastig worden...en dat werd het ook. Eerst vlogen we naar het noorden om daar een engine failure in flight te simuleren en vervolgens een practiced forced landing uit te voeren op een stukje vlakke woestijngrond. Dat ging allemaal prima, maar toen ik terug kwamen op Falcon Field om daar de verschillende landingen te laten zien, bleek de wind te zijn toegenomen naar 16 knopen met gusts (windvlagen) van 22 knopen. Op de baan betekende dat een crosswind van 17 knopen, niet te doen dus. Om die reden hebben we het examen op dat punt moeten afbreken, balen dus... De dag erna, vandaag dus, zou ik alleen nog maar de verschillende landingen moeten laten zien. Dat terwijl mijn andere 2 huisgenoten vandaag voor het eerst solo gingen. Maar ook ik heb vandaag m'n check gehaald en dat betekent dat ook ik morgen voor het eerst solo ga...

3 opmerkingen:

  1. Goed bezig Herman. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wiebe
    Het heeft lang geduurd voor ik jou link kreeg.
    Beter laat dan nooit, proficiat met je geslaagde soloflight. Veel crosswind is zeer zeker niet prettig met die kleine kisten.
    succes met de volgende fase.
    groetjes Wilma & Ad Swanenberg.

    BeantwoordenVerwijderen